Aromaterapi

Aromaterapi, bitkilerden çeşitli yöntemlerle elde edilen yağların hastalıkların tedavisinde kullanılmasıdır. Uçucu yağ tedavisi olarak da isimlendirilir. Aromaterapi yapan kişiye Aromaterapist denir ve tedavi öncesinde kapsamlı bir tıbbi öykü, yaşam tarzı, diyet ve mevcut sağlık öyküsü almalıdır.

Aromaterapi, bütüncül bir tedavi yaklaşımıdır. Bu nedenle kişiyi bütün olarak tedavi etmeyi amaçlar. Son yıllarda ön plana çıkan bu tedavi yönteminin kökeni aslında çok eskilere dayanır. Eski çağlarda da hekimler bitkileri hastalıkların tedavisinde kullanırlardı. Hatta bu konuda İbn-i Sina’nın çalışmalar yaptığına dair çizimleri olduğu görülmüştür. Fakat ilaç endüstrisi geliştikçe doğal yöntemlerden uzaklaşılmış, bitkisel tedavilerin yerini maliyeti daha düşük olan sentetik ilaçlar almıştır.

Aromaterapi Nedir?

Aromaterapi psikolojik ve fiziksel hastalıkların tedavisinde özellikle kokulu bitkilerden elde edilen uçucu yağların kullanıldığı bir yöntemdir. Aromaterapi tedavisi aşamalarında yağların elde ediliş şekli önemlidir. Bitkisel kaynaklardan su veya buhar yoluyla damıtılarak veya özellikle narenciye meyve kabuklarından mekanik işlemlerle ya da kuru damıtma yöntemiyle elde edilebilmektedirler. Özellikle doğal yollarla elde edilen yağların kullanılması gerekir.

Bu tedavi ile ilgili olarak önemli noktalardan biri de uygulamanın uzman bir kişi tarafından yapılmasıdır. İstenilen sonuçların alınması için hangi bitkinin hangi hastalığa iyi geldiğini bilmek, bitkiler hakkında detaylı bilgiye sahip olmak uzmanlık gerektirir. Bu nedenle aromaterapi tedavisi uzman kişiler tarafından yapılmazsa istenilen sonuçları almak pek mümkün olmayabilir.

Uçucu yağlar bitkilerin kök, kabuk, çiçek ve taç yaprakları gibi kısımlarından elde edilir. Bir bitkiye ait güzel kokusunu veren onun "özüdür (esasıdır)". Bir bitkiden bir öz elde edildiğinde bu bir esansiyel uçucu yağ olur.

Aromaterapi Nasıl Yapılır?

Aromaterapi tedavisinde kokuların iyileştirici etkisinden faydalanmak esastır. İnsan fizyolojisinde koku alma duyusu çok önemli bir yere sahiptir. İnsanda bulunan koku hafızası, anılar, duygular ve düşünceler üzerinde etkilidir. Hatta bir yere alışmayı, bir insanı sevmeyi bile koku hafızası etkileyebilir. Kokular, insanların duygusal dünyalarının şekillenmesine de katkı sağlar.

Aromaterapi uygulamasında kokular birkaç şekilde kullanılabilir. En yaygın olanlardan biri yağlarla vücudun belli bölgelerine masaj yapılmasıdır. Ağrılı ya da sancılı bölgeye uygun görülen yağlarla masaj uygulanır. Bu masajla hastalıkların tedavisinin yanı sıra hücrelerin canlanması ve yenilenmesi sağlanır. Aromaterapi için kullanılan uçucu yağlar cilt tarafından emilir. Yağın uygulanacağı bölgeye masaj yapmak dolaşımı hızlandırabilir ve yağların emilimini artırabilir.

Aromaterapik uçucu yağlar hiçbir zaman doğrudan cilde uygulanmamalıdır. Daima bir taşıyıcı yağ ile seyreltilerek kullanılmalıdır. Bu maksatla yaygın olarak kullanılan taşıyıcı yağlar zeytinyağı ve tatlı badem yağıdır.

Diğer bir yöntem ise, aromatik yağların direkt koklanması şeklindedir. Hastanın aromatik yağları belli aralıklarla koklanması sağlanır. Son yıllarda çok popüler olan buhurdanlıkların içine yağ damlatılarak yaşanılan ortamın havasını değiştirmek de bu kapsamda uygulanan metotlardan biridir.

Uçucu yağlar, bir difüzör kabı, sprey veya yastık gibi bir materyal üzerine damlatılarak kullanılabilir. Ayrıca bir buhar banyosunda solunarak kullanılabilir. Aromaterapi yağları hoş bir koku sağlamanın yanı sıra solunum sistemi dezenfeksiyonu, burundaki şişliğin ve ödemin azaltılması ve rahat nefes alma sağlayabilir. Özellikle psikolojik rahatsızlıkların azaltılmasında Aromaterapi tedavisi oldukça etkilidir.

Uçucu yağları kullanırken aromaterapi sertifikası bulunan eğitimli tıp profesyoneli ile çalışmak ve onun tavsiyelerine uymak oldukça önemlidir. Kullanıcılar, “doğal” ürünlerin de kimyasal bir içerik bulundurduğunu ve yanlış kullanıldığında tehlikeli sonuçlara sebep olabileceğinin farkında olmalıdırlar.

Aromaterapi Uygulamasında Nelere Dikkat Edilmelidir?

Bazı insanlarda daha önce birçok kez kullanmalarına rağmen uçucu yağlara karşı alerji durumu geliştiği bilinmektedir. Böyle bir alerjik reaksiyon ortaya çıkarsa, kişi hemen kullanmayı bırakmalı ve koklamaktan kaçınmalıdır.

Kullanmadan önce alerjik bir durum var mı? diye test (alerji testi) yapılabilir. Bunun için; kullanılacak uçucu yağ, kullanmayı planladığınız konsantrasyonun iki katı oranında bir taşıyıcı yağda seyreltilir. Seyreltik yağ karışımı bileğin iç kısmında cilde sürülür. 24 saat içinde herhangi bir alerjik yanıt (kızarıklık, kaşıntı vb.) olmazsa, güvenle kullanılabilir.

Adaçayı, rezene ve anason gibi bazı yağlar östrojene benzer etki oluşturur, bu nedenle östrojene bağımlı meme veya yumurtalık tümörü olan bir kişi bunlardan kaçınmalıdır.

Uçucu yağların yutulması veya içilmesi uygun değildir. Ağızdan alındığında yağlar karaciğere veya böbreklere zarar verebilir. Ayrıca kişilerin kullandığı diğer ilaçlarla etkileşime girebilir. Uzman hekim dışında kullanılmaması gerekir.

ZGHolistic Clinic olarak tamamlayıcı tıp uygulamaları eşliğinde hastalarımızın sorunlarına kişiye özel yöntemler ile yardımcı oluyoruz. Hastalarımızı bütüncül olarak değerlendirerek çeşitli hastalık durumlarında ve gerekli olduğuna karar verilirse aromaterapi tedavisi de uygulamaktayız. Aslında aromaterapi, fitoterapi uygulamasının bir alt uygulamasıdır. O nedenle fitoterapi sertifikası olan hekimler ya da kliniklere bu tedavi yaklaşımı için müracaat etmenizi öneriyoruz.

Aromaterapi Hangi Hastalıklara İyi Gelir?

Aromaterapi birçok hastalığın tedavisi sırasında uzmanlar tarafından tercih edilen bir yöntemdir. Bu hastalık ve rahatsızlıklardan bazıları;

• Psikolojik ve zihinsel rahatsızlıkların tedavisinde sıkça kullanılır. Depresyon, stres, ajitasyon, kaygı bozuklukları gibi hastalıkların tedavisinin desteklenmesinde fayda sağlar.
  • Cilt hastalıkları ve  ciltte oluşan aknelerin tedavisinde kullanılır. Ayrıca bazı sedef hastalığı türlerinde aromaterapi ile rahatlama görülmektedir.
  • Cilt bakımında çok sık kullanılan yöntemlerden biridir. Cildin yenilenmesi, güzel bir görüntüye sahip olmasına yardımcı olur.
  • Solunum yolu hastalıklarında kullanılır. Bazı yağlar, nefesi rahatlatır, nefes almayı kolaylaştırır.
  • Ağrılı bölgelere direkt masaj yapılmak suretiyle kullanıldığında ağrıyı azaltır. Kas spazmlarını çözmede etkilidir. Baş ağrılarında da faydalıdır.
  • Çeşitli yağlarla vücuda yapılan masajlar dolaşım sisteminin daha sağlıklı işlemesine yardımcı olur.
  • Vücutta oluşan yaraların da iyileşme sürecine katkı sağlar.
  • Saç dökülmesinde destek tedavi olarak önerilmektedir.
  • Kadınlarda idrar yolu sorunları, adet sorunları ve menopozda da kullanılmaktadır.
  • Sindirim sistemiyle ilgili sorunlar söz konusu ise nane yağı faydalı olabilir, ancak yutulmamalıdır.
  • Diş ağrısı ve ağız yaraları karanfil yağı ile rahatlayabilir, ancak sadece topikal olarak uygulanmalı ve yutulmamalıdır.
  • Akne, yanık ve böcek ısırıklarını tedavi etmek için şampuanlarda ve cilt bakım ürünlerinde antimikrobiyal, antiseptik ve dezenfektan etkileri nedeniyle çay ağacı yağı yaygın olarak kullanılmaktadır.
  • Kekik yağı yorgunluk, sinirlilik ve stresi azaltmada yardımcı olur.
  • Lavanta yağı, sakinlik, rahatlama ve rahat bir uyku için kullanılır. Baş ağrısı ve migren şikayetlerini hafifletmektedir.

Aromaterapi Çocuklarda Etkili Midir?

Aromaterapi çocuklarda da güvenle kullanılan yöntemlerden biridir. Tedavide kullanılan yağlar, ilaçlar gibi kimyasal maddeler içermez. Ayrıca tedavide kullanılan dozlar çok küçük miktarda olduğu için yan etkileri yok denecek kadar azdır. Ayrıca kullanılan yağlar, insan vücudundaki hücre zarları ve hücre yapıtaşları ile benzerlik gösterdiği için yabancı madde olarak algılanmaz.

Çocuklarda aromaterapi birçok alanda kullanılmaktadır. Özellikle son yıllarda çocuklarda artan kaygı bozukluğu ve dikkat dağınıklığı gibi zihinsel ve duygusal vakalarda bu tedavi yöntemi kullanılır. Bebeklerde görülen gaz sıkıntısı, yanık, mantar enfeksiyonları, soğuk algınlığı, nezle gibi rahatsızlıklarda da aromaterapi tedavisi uygulanır.

Çocuklar için kullanılacak olan aromaterapi yağlarının kalitesi çok önemlidir. Yağların tamamen organik olması, kâfur, keton gibi öksürük yapan maddeler içermemesi gerekir. Gerekli şartları sağlamayan aromaterapi yağları, sentetik ilaçlar gibi çocukları olumsuz etkileyebilir. İstenmeyen birçok klinik duruma sebep olabilir.

ZGHolistic Clinic