Egzama Tedavisi

Egzama Nedir?

Egzama veya atopik dermatit klasik olarak “Genellikle solunum yolu alerjisi ile ilişkili kronik olarak tekrarlayan enflamatuvar (yangı veya iltihaplanma) bir deri hastalığı” şeklinde tanımlanmıştır.

Egzama hastalığı, kişiden kişiye değişen şiddette, kontrol edilmesi zor olabilen kronik bir hastalıktır ve tipik olarak çocukluk çağında başlar. İlk egzama belirtileri kırmızı, kaşıntılı cilt, kuruluk, eritem(kızarma) ve likenifikasyon (kalınlaşma,sertleşme) ve atopi şeklinde sıralanabilir.

Egzama Nedenleri Nelerdir?

Egzama, çevresel etkenler, genetik yatkınlık, bağışıklık sistemi aktivasyonu ve stres gibi faktörlerin kombinasyonundan kaynaklanır.

Bağışıklık sistemi

Egzama hastalığı söz konusu ise bu durumda genelde bağışıklık siteminiz alerjenlere ve tahriş edici maddelere gereğinden fazla reaskiyon veriyor demektir. Aşırı tepki, cildinizin bu tür reaksiyonlarını alevlendirebilir.

Genetik yatkınlık

Ailenizde dermatit öyküsü varsa egzamaya yakalanma olasılığınız daha yüksektir. Yine alerjen öyküsü varlığı da önemlidir. Alerjen maddeler ile kast edilen hayvan tüyü, çiçek veya bitki poleni veya alerjiye sebebiyet veren gıda maddeleri olabilir. Diğer taraftan cildinizin sağlığını korumada görevli proteinlerin sentezinden sorumlu genetik yapınızda var olan farklılıklar da rahatsızlığa sebebiyet verebilir.

Çevresel faktörler

Çevrenizde cildinizi tahriş edebilecek çok sayıda alerjen vardır. Tütün dumanı, hava kirleticiler, sabun dahil temizlik maddeleri, yünlü kumaşlar gibi bazı ürünlere cildiniz maruz kalabilir. Hatta bazı durumlar hava kuru olması bile cildinizde kaşıntıya neden olabilir. Terlemeyi hızlandıran ısı ve yüksek nem ise kaşıntı durumunun daha da kötüleşmesini sağlayan diğer etkenlerdir.

Stres

Stres seviyesi egzamaya neden olabilir veya mevcut durumu kötüleştirebilir. Bu noktada zihinsel / duygusal ve fiziksel stres belirtileri şöyle sıralanabilir.

Zihinsel / duygusal işaretler

Depresyon, gevşeme zorluğu, rahatlamak için alkol, tütün veya yasa dışı uyuşturucu kullanımı, kendinizle ilgili olumsuz bir görüş, endişe, konsantrasyon zorluğu, sinirlilik, ruh hali değişimleri veya kısa öfke.

Fiziksel işaretler

Mide bulantısı ve baş dönmesi, uyku bozukluğu (az/çok), sindirim sistemi bozuklukları (ishal/kabızlık), kas gerginliği, ağrılar ve sancılar.

Egzama Hastalığı Belirtileri Nelerdir?

Egzama belirtileri genel hatları ile şöyle sıralanabilir;

• Cilt kuruluğu
  • Kaşıntı
  • Kırmızı renkli döküntüler
  • Pullu, sertleşmiş deri lekeleri
  • Kabuklu deri
  • Deride şişlik

Egzama Nasıl Tedavi Edilir?

Egzama tedavisi için geçmişte, tedavi seçenekleri öncelikle su ve sabundan kaçınmayı içeriyordu. Günümüzde ise hem farmakolojik hem de farmakolojik olmayan yaklaşımlar gibi seçenekler sayesinde önemli ölçüde iyileştirildi. Bununla birlikte, egzama hastalığı için hala bir tedavi eksikliği söz konusudur.

Egzama tedavisi tipik olarak birinci basamak hekimleri ve orta düzey sağlık personeli tarafından yapılır. Ciddi veya tedavisi zor vakalar için bir alerji uzmanı veya dermatolog gibi bir uzmana sevk edilir.

Günümüzde klasik olarak tıp / sağlık merkezlerinde tedavi protokolü nemlendirici sabun ve losyonlar, topikal kortikosteroidler ve immünomodülatör ajanların kullanımını içeren bir protokoldür.

Egzamanın klinik özellikleri açısından egzamanın atopik ve atopik olmayan formlar dahil olmak üzere birden fazla hastalıkta var olabileceğine dair bazı kanıtlar vardır. Atopik formu genellikle IgE aracılığıyla birliktedir, atopik olmayan form ise IgE aracılığı yoktur. Her iki form da eozinofili gösterebilir. Diğer egzama varyantları arasında yuvarlak şekilli egzama- nummular egzama, seboreik dermatit ve el egzaması vardır.

Egzama tedavisi ile ilgili hizmeti, ZGHolistic Clinic olarak modern tıptaki klasik uygulamaların aksine bütüncül bir yaklaşımla verme gayreti içindeyiz. Bu konuda yaklaşımımız kişiye özel beslenme, hareket, uyku düzeni, moral motivasyon ve stres yönetimini ruh-zihin-beden üçlemesine uygun kendimize has, denenmiş ve başarıya ulaşmış bir tedavi yöntem ile uygulama şeklindedir.

Özellikle kronik, uzun süreçli, yorucu hastalık seyrinde sonuçtan ziyade nedenin ortadan kaldırılması da üzerinde durduğumuz diğer bir husustur. ZGHolistic Clinic olarak nedeni ortadan kaldırma anlayışı, gerek ürün bazında kullanılan seçeneklerin çeşitliliği gerekse vücut detoksuna ilişkin ortaya konulan öneriler bakımından uygulanan yöntemler sıradan benimsenmiş tedavi yöntemlerinden farklılık göstermektedir.

Egzama tedavi süresince kişiye uygun ruhsatlı, güvenilir fitoterapik ve apiterapik ürünler tavsiye ediyoruz. Kliniğimizde ayrıca uzman hekimler tarafından yürütülen akupunktur, hacamat, ozon gibi GETAT uygulama imkanlarımız mevcuttur.. Tedavi sonrasında hasta takip ve kontrol süreci devam etmektedir.

Prof.Dr. Mehmet Tanyüksel