Vitiligo

Vitiligo, cildimize rengini veren derideki melanin pigment (boya maddesi) kaybına bağlı olarak vücudun belirli bir alanında ortaya çıkan renk kaybolmasına neden olan bir hastalıktır. Halk arasında alaca olarak da bilinen bu hastalığın neden kaynaklandığı tam olarak tespit edilememiştir.

Vitiligo hastalığı, melanin üreten hücreler öldüğünde veya düzgün çalışmadığında ortaya çıkar ve genellikle deride belli bölgelerde beyaz renkli lekeler ve yamaların oluşmasına neden olur. Hayatı tehdit edici veya bulaşıcı değildir. Toplumda yaygın olarak görülen bu hastalık, estetik açıdan görüntüyü bozduğu için ruh sağlığını da olumsuz etkiler ve kişinin kendisini kötü hissetmesine neden olabilir. 10-30 yaşları arasında daha sık görülür.

Vitiligo Nedir? Neden Olur?

Vitiligo hastalığı, deriye rengini veren melanin pigmentlerini üreten melanosit adı verilen hücrelerin hasar görmesi sonucu pigment üretiminin sağlanamamasıdır. Derideki pigment kaybına bağlı olarak deride beyaz lekeler oluşur.

Bu lekelerin kapladığı alan kişiden kişiye değişir. Genellikle ellerde, yüzün belli bölgelerinde ya da cinsel organların bulunduğu bölgelerde görülebilir. Ayrıca saç derisi, saçlar, kirpikler, kaşlar veya sakalda erken beyazlama olabilir ve ağız içini de etkisi altına alabilir.

Vitiligo'nun sebebi tam olarak bilinmese de bazı faktörlerin bir araya gelerek hastalığın olasılığını artırdığı bilinmektedir. Hastalığın ortaya çıkmasının en önemli sebebi otoimmün bir reaksiyondur. Otoimmünite dediğimizde bağışıklık sisteminin vücudun değişik doku ve organlarını yabancı bir mikroorganizma gibi algılayarak o doku ve organlara karşı saldırgan hale geçmesidir. Bağışıklık sisteminin bu reaksiyonu melanositlere karşı gelişirse, hücreler zarar görür ve melanin pigment üretimi olumsuz etkilenir.

Vitiligo hastalığında en önemli faktörlerden biri genetiktir. Yapılan araştırmalarda hastalarının %30’una yakın bir kısmının ailesinde de aynı rahatsızlığın olduğu görülmüştür. Bunların yanı sıra hastalığın ortaya çıkmasına sebep olan diğer faktörler ise şöyle sıralanabilir:

• Kansızlık
  • Diyabet
  • Stres, ağır travmalar
  • Ateşli hastalıklar
  • Güneş yanıkları
  • Kimyasallarla temas
  • Sedef gibi cilt hastalıkları
  • Tiroid hastalıkları
Vitiligo otoimmün bir hastalık olduğu için Hashimoto tiroiditi, Tip 1 diyabet, pernisiyöz anemi, Addison Hastalığı, alopecia areata (saçlarda kısmi dökülmeler) gibi diğer otoimmün hastalıklarla birlikte de görülebilir.

Vitiligo Belirtileri Nelerdir?

Vitiligo hastalığı hayatın her döneminde ortaya çıkabilen bir hastalık olup, çocuklarda ve yetişkinliklerde görülebilir. Ortaya çıkan renk kaybı, genellikle vücudun güneşe daha çok maruz kalan el, kol, yüz, boyun ve bacak gibi bölgelerinde görülür. Seyrek de olsa genital bölgelerde de leke oluşumu görülebilir. Koyu tenli insanlarda ve kadınlarda daha çabuk fark edilir.  Açık tenli insanlarda ise yazın bronzlaşma sonucu daha görülebilir hale gelir.

En önemli belirtisi cildin herhangi bir bölgesinin aniden beyazlamasıdır. Oluşan bu lekeler zamanla yayılıp daha büyük bir alanı kaplayabilir. Vitiligo derinin yüzeyinde gelişen bir hastalık olduğu için başka bir belirtisi olmayabilir. Bununla birlikte bazı mantar hastalıkları, benler, bazı deri hastalıkları da deride rengin açılmasına sebep olduğundan vitiligo ile karıştırılmaktadır.

Vitiligo Tanısı Nasıl Konur?

Vitiligo tanısı, cildiye uzmanı tarafından yapılan fiziksel muayene sonucu konur. Teşhis, ultraviyole (UV) ışık yayan bir Wood's lambası ile yapılan incelemeden sonra kesinlik kazanır. Wood ışığı altında normal ışıkta görülmeyen deri farklılaşmaları ve küçük beyaz lekeler daha net ve kolay gözükür.

Doktorun gerekli gördüğü durumlarda deri biyopsisi ya da farklı tanı testleri de yapılabilir. Teşhis yapılırken bu hastalığının altında yatan otoimmün bir hastalık olup olmadığına da değerlendirilmelidir. Hastalık teşhisi konulduktan sonra hastalar bir an önce tedavilerine başlamalıdırlar. Vitiligo tedavisi için erken teşhis konulması çok önemlidir.

Vitiligo Tedavisi Nasıl Yapılır?

Vitiligo tedavisi sürecinde yapılan tüm tıbbı işlemlerin amacı, cilt renginin eski haline gelmesini sağlamaktır. Bunu yapmak için öncelikle hastalığın oluşmasına sebep olan rahatsızlıkları tedavi etmek gerekir. Sonrasında pigmentlerin ölmesine sebep olan melanositlerin tekrar uyarılması için ışık tedavileri uygulanır. Bu ışık tedavilerinde genellikle, fototerapi ve excimer lazer tedavisi kullanılır.

Vitiligo tedavisi kapsamında, hastalarda ortaya çıkan oksidan stresin azaltılması için antioksidan takviyeleri de kullanılır. Ayrıca tedavisi süresince kortizon içerikli bazı kremler de etkili olmaktadır. Fakat bu kremlerin uzun süre kullanılmasına bağlı olarak deride bozukluklar meydana gelebileceğinden mutlaka doktor kontrolünde uygulanması gerekir.

Tedavi yöntemlerinden bir diğeri de depigmentasyondur. Bu tedavi, vücuttaki beyaz lekelerin büyük boyutlara ulaştığı ve vücudun çoğuna yayıldığı durumlarda kullanılır.  İlaçlar, pigmentli cilt lekelerine uygulanır ve onları vitiligo bölgelerine uyacak şekilde beyaza dönüştürür.

Bununla birlikte güneş ışınları, hastalarının lekelerini artırdığı için mutlaka yüksek faktörlü güneş kremi kullanmalılar. Bu kremler seçimi gelişi güzel değil, uzman doktorlar tarafından önerilen ürünler arasından seçilmelidir.

Stres önemli faktörlerden birisidir. Bu nedenle stresi en aza indirmek vitiligo tedavisi adına önemlidir. Bu maksatla uğraşı edinmek, yürüyüş ve yüzme gibi sizi rahatlatacak fiziksel aktivitelerde bulunmak, sevdiğiniz ve mutlu olduğunuz insanlarla daha fazla zaman geçirmeniz, düzenli ve sağlıklı beslenme değişiklikleri yapmanız, vitamin, mineral ve gerekirse takviye ürünlerin kullanılması gerekmektedir.

ZGHolistic Clinic olarak hastalarımızı bütüncül bir yaklaşımla değerlendiriyoruz. Hastanın özgeçmişi, tetkikleri, aldığı tedaviler, beslenme, uyku, stres, egzersiz gibi durumları değerlendirilip muayenesi tamamlandıktan sonra kişiye özel tedavi yaklaşımları ile hastalarımıza yardımcı oluyoruz.
ZGHolistic Clinic