MS Hastalığı (Multipl Skleroz)

MS Hastalığı

Multipl Skleroz Hastalığı Tanımı ve MS Tedavisi

MS hastalığı tedavisi hususundan önce MS kavramını tanımlayacak olursak, Multipl Skleroz (MS),  dünyada yaklaşık 2,5 milyon, ABD’de 1 milyon, Türkiye’de yaklaşık 35 bin insanı etkilediği, ileri klinik formlarında düşük bir yaşam kalitesine yol açabilen, kronik seyirli, immün aracılı nörolojik bir hastalık türüdür.

MS hastalığı beyin ile vücut arasındaki bilgi akışını bozan merkezi sinir sisteminin öngörülemeyen enflamasyonla karakterize otoimmün bir hastalığı olarak da tanımlanmaktadır. MS’li bireylerde, hasarın bağışıklık sistemindeki değişiklikler sonucu beyin ve omurilikteki sinirleri çevreleyen koruyucu kılıf olarak bilinen miyeline saldırmasıyla geliştiği düşünülmektedir. Dolayısıyla miyelinde gelişen patoloji beyin, omurilik ve gözü içine alan birçok organı etkileyerek MS belirtileri oluşturmaktadır.

Multipl Skleroz’un Klinik Formları Nelerdir?

Multipl skleroz ataklarla seyir gösteren bir hastalıktır. Dört tip multipl skleroz çeşitleri vardır:

Klinik izole sendrom (KİS):

MS semptomlarının ilk atağına sahip olduğunda görülen tablodur. Her hastanın belirtilerinin kötüleşmesi gibi bir durum yoktur.

Tekrarlayan-remitting MS (RRMS):

MS hastalığı kapsamında en sık görülen şeklidir. Bu klinik formda, yeni veya belirtilerin alevlenmesi söz konusudur.

Primer progresif MS (PMMS):

MS hastalığının başlangıcından itibaren tedrici olarak kötüleşmesi ile ortaya çıkan tablodur.

Sekonder progresif MS (SPMS):

Çoğu durumda, başlangıçta RRMS tanısı konan kişiler sonunda SPMS’ye doğru ilerleme sonucu sinir hasarı artmakta ve klinik giderek kötüleşmektedir.

Multipl Skleroz Hastalığı Neden Olur?

MS hastalığının nedenleri henüz tam olarak gösterilmese de MS'i tetikleyebildiği düşünülen faktörler şunlardır:

• Geçmişte yaşanan bazı virüs enfeksiyonları
  • Coğrafi bölge : Daha az güneş - daha düşük D vitamini
  • Irk, Cinsiyet ve Yaş: Beyaz ırk, genç yaş (çoğunlukla 20-40 yaş arasında) ve kadınlarda (erkeklerden yaklaşık iki kat daha fazla) Multiple Skleroz hastalığı çok daha fazla görülmektedir.
  • B12 vitamini eksikliği
  • Bağışıklık sistemindeki anormallikler
  • Gen mutasyonları

Multipl Skleroz Belirtileri Nelerdir?

MS tedavisi süreçleri öncesinde hastalığa ilişkin klinik belirtiler aşağıda sıralandığı gibidir:

• Yürüyüşte değişiklikler
  • Halsizlik
  • Kaslarda spastisite (sertlik) ya da zayıflık
  • Denge sağlamada zorluk
  • Duyusal eksiklik
  • Kollar ve bacaklarda hissizlik
  • Görme sorunları
  • İdrar ya da dışkı tutma sorunları
  • Cinsel fonksiyon sorunları
  • Depresyon

Multipl Skleroz Tanısı Nasıl Konur?

Multipl Skleroz tanısı aşağıdaki sonuçların elde edilmesi ile konulmaktadır:

• Hastanın öyküsü ve klinik muayenesi
  • MR’da beyin ya da omurilik bölgesinde lezyonların varlığı
  • BOS’da oligoklonal bant görülmesi
  • Görsel uyarılmış potansiyeller (VEP) testi

Multipl Skleroz Hastalığı Tedavisi Var mıdır?

MS hastalığı tedavisi için halihazırda 10’dan fazla onaylanmış farklı etki mekanizmaları, uygulama yolları, dozlama programı, etkinlik ve yan etki profilleri bulunan tedaviler söz konusudur. Hastalık modifiye edici tedavilerin çoğu, RRMS'i tanımlayan aktif, enflamatuvar hastalığı hedef alırken nörodejeneratif hastalığı hedefleyen tedavi seçeneği daha azdır.

Multipl skleroz tedavisi için kesin olarak tam anlamıyla bir tedaviden bahsetmemiz mümkün değildir. Bununla birlikte hastada belirtilerin azaltılması ile yaşam kalitesini düzeltme amaçlı MS tedavisi seçenekleri olasılık dahilindedir:

Multipl Skleroz Atak Tedavileri

Hastada 24-48 saat içinde gelişen yeni ya da geri dönen nörolojik belirtiler “atak” ya da “alevlenme” olarak isimlendirilmektedir. Bazı durumlarda atak tedavisinde süre ve şiddeti azaltmada klasik olarak steroid kullanımı tavsiye edilmektedir.

Multipl Skleroz Önleyici Tedaviler

MS tedavisi için bazı ilaçlar da bulunmaktadır: Interferonlar, Mitoxantrone, Natalizumab,  Glatiramer acetate.

Multipl Skleroz Semptomatik Tedaviler

MS tedavisi için hasta ve yakınları ile çok iyi bir iletişim, sabır ve çoğu zaman multidisipliner yaklaşımla nörolog, ürolog, fizyoterapi, algoloji uzmanı, psikiyatrist gibi birden fazla uzmanın yardımı gerekmektedir.

Ümit Veren MS Tedavileri

ZGHolistic Clinic ailesi olarak, günümüzdeki bilgiler ışığında hastaya zararsız, klinik durumunu iyileştirmeye yönelik tedavi seçeneklerinin her zaman arayışta olduğu, çoğaldığı; bununla birlikte akılcı, bilimsel ve tek yönlü tedavi yerine multidisipliner yaklaşımın her zaman hastaya çok daha fazla yararlı olduğu gerçeğine sahibiz.

Çok sayıda tedavi seçeneği MS yönetiminin stratejisini değiştirmiştir, ancak devam eden araştırmalardaki amaç, yararı en üst düzeye çıkarmak ve MS'li bireyler için riskleri en aza indirmek maksadı ile tedavi yaklaşımlarını optimize etmeye yardımcı olacaktır. Yine de remiyelinizasyon ve nöroprotektif potansiyeli belirlemek ve değerlendirmek için yeni ilaçların geliştirilmesi devam edilmektedir.

Tamamlayıcı ve alternatif uygulamalar/tedavileri  arasında en umut verici olanı hem tekrarlayan hem de ilerleyici MS klinik formlarında potansiyel anti-enflamatuvar ve hasar azaltıcı olarak düşük yağlı bir diyet, omega-3, lipoik asit ve D vitamini takviyesidir.

Bununla beraber fitoterapi, apiterapi ve diğer GETAT uygulamaları ile uygun beslenme, egzersiz/hareket/fizik tedavi, düzenli uyku ve stresi kontrol etmeyi de içeren bütüncül tıp tedavi yaklaşımı özellikle hastanın bağımsız işlevini sürdürmekte önemlidir.

MS hastalığı gibi kronik ve ilerleyici seyirli hastalardaki uygulamalar her ne kadar tıbbi tedavisinde sıkıntıların olduğu bilinmesine karşın çaresiz bir hastalık olmadığı ve her zaman için hasta/hekim uyumunun tedavide başarıyı arttırdığı unutulmamalıdır.

Prof.Dr. Mehmet Tanyüksel

ZGHolistic Clinic olarak Ankara merkezli sağlık kliniğimizde uzman ve sertifikalı doktorlarımız eşliğinde kapsamlı ve modern MS tedavisi hizmeti veriyoruz. Hizmetlerimiz hakkında ayrıntılı bilgi almak ve randevu oluşturmak için bizimle https://www.zgholisticclinic.com/iletisim sayfası üzerinden iletişime geçiniz.