Kanser

Kanser Tedavisi Uygulamaları ZGHolistic Clinic

Kanser Nedir? Neden Oluşur?

Kanser genellikle bir lezyondan (doku ve organ değişimleri) kötü huylu bir tümöre ilerleyen çok aşamalı bir süreçte normal hücrelerin tümör hücrelerine dönüşmesidir. Bazı kanser nedenleri bilinmezken, diğer kanserlerin çevresel veya yaşam tarzı tetikleyicileri vardır veya bilinen birden fazla nedenden kaynaklanabilir.

Meme kanseri, yumurtalık kanseri, kolorektal kanseri, prostat kanseri, deri ve melanom gibi bir dizi spesifik kanser türleri, insan genleriyle ilişkilendirilmiştir. Hücrelerdeki kötü huylu bu değişiklikler, kişinin genetik faktörleri ile ilişkili olmakla birlikte üç önemli dış çevresel faktör kategorisi (kanserojenler) arasındaki etkileşimin sonucudur.

Fiziksel kanserojenler

Ultraviyole (güneş ışınları) ve iyonlaştırıcı radyasyon gibi etkenleri içerir.

Kimyasal kanserojenler

Asbest, tütün dumanı bileşenleri, alkol, aflatoksin ve arsenik gibi etkenleri içerir.

Biyolojik (enfeksiyonlar) kanserojenler

Belirli virüslerden, bakterilerden veya parazitlerden kaynaklanan enfeksiyonlar [Helicobacter pylori, insan papilloma virüsü (HPV), hepatit B virüsü (HBV), hepatit C virüsü (HCV) ve Epstein-Barr virüsü (EBV)] gibi hususları içerir.

Kanser Nasıl Yayılır?

Kanser başladığı bölgeden veya dokudan (birincil bölge) vücudun diğer bölgelerine yayılabilir. Kanser hücreleri bir tümörden ayrıldığında, kan dolaşımı veya lenf sistemi yoluyla vücudun diğer bölgelerine gidebilirler. Kanser hücreleri uzak organlara ulaşmak için kan dolaşımından geçebilir.

Lenf sisteminden geçerlerse, kanser hücreleri lenf düğümlerinde tutulabilirler. Her iki durumda da kaçan kanser hücrelerinin çoğu, başka bir yerde büyümeye başlamadan önce ortadan kaldırılmaya çalışılır. Ancak bir kısım hücreler yeni bir alana yerleşebilir, büyümeye başlayabilir ve yeni tümörler oluşturabilir. Kanserin vücudun başka bir bölümüne yayılmasına metastaz denir.

Kanser hücrelerinin vücudun yeni bölgelerine yayılabilmesi için çeşitli değişikliklerden geçmeleri gerekir. Önce orijinal tümörden ayrılabilmeleri ve daha sonra bir lenf damarı veya kan damarının dış duvarına yapışabilmesi gerekir. Daha sonra kan veya lenf ile yeni bir organa veya lenf düğümüne ulaşabilmek için damar duvarından geçmeleri gerekir.

Kanser Belirtileri Nelerdir?

Kanser belirtileri, kanserin türüne, bulunduğu yere ve/veya kanser hücrelerinin yayıldığı yere bağlı olarak değişir. Örneğin, meme kanseri memede bir yumru veya meme başı akıntısı olarak ortaya çıkabilirken, metastatik meme kanseri ağrı (kemiklere yayılmışsa), aşırı yorgunluk (akciğer) veya nöbet (beyin) semptomlarıyla ortaya çıkabilir. Birçok hastada kanser, çok ilerleyene kadar hiçbir belirti veya semptom göstermez.

Ancak spesifik olmayan bulgu ve şikayetlere dikkat etmek gerektiği gibi mutlaka belirli aralıklarla doktora görünmek, erken teşhis ve kanser tedavisi süreçlerinde başarı için önemlidir. Genellikle insanlarda bu tür şikayetler olduğunda kendilerine konduramazlar ve doktora gitmekten çekinirler. Bu gibi durumlarda gecikilmiş olunabilir ve kanser ilerlemiş bir seviyede olabilir.

Ancak aşağıda belirtilen türden şikayetlerin veya bulguların olması kesin kanser belirtileri olduğu anlamına gelmese de özellikle bu tür şikayetleri olan kişilerin mutlaka bir kanser tedavi merkezi veya kliniğine giderek doktor kontrolünden  geçmeleri önemlidir.

• Açıklanamayan kilo kaybı veya iştahsızlık,
  • Kemiklerde veya vücudun diğer bölümlerinde giderek kötüleşen veya gelip giden, ancak daha önce sahip olunan ağrılara benzemeyen yeni bir ağrı olması,
  • Kalıcı yorgunluk, mide bulantısı veya kusma, yutma güçlüğü, hazımsızlık,
  • Sürekli veya zaman zaman olan ve açıklanamayan düşük dereceli ateş,
  • Tekrarlayan enfeksiyonlar,
  • Bağırsak veya mesane alışkanlıklarında değişiklikler (kabızlık, ishal, kanlı idrar vs.),
  • İyileşmeyen boğaz ağrısı,
  • Beklenmeyen kanama (makattan veya boğazdan) veya akıntı (meme başı veya vücudun diğer bölgelerinden) veya birlikte geçmeyen bir ağrı,
  • Göğüste, testislerde veya başka bir yerde kalınlaşma veya yumru,
  • Bir siğil veya benin boyutunda, renginde, şeklinde veya kalınlığında bariz değişiklik,
  • Öksürük veya ses kısıklığı.
  • Adet gören kadınlarda adet arasında kanama veya yaşanan normal dışı herhangi bir durum,
  • Menopoz sonrası kanama.

Kanser Tedavisi Nasıl Yapılır?

Her kanser tipinin kendine özgü bir kanser tedavisi yaklaşımı olduğundan, uygun ve etkili tedavi için doğru kanser teşhisi önemlidir. Tedavi genellikle radyoterapi, kemoterapi ve/veya cerrahi işlem (ameliyat), kemik iliği veya kök hücre transplantasyonu, immünoterapi, aşılar, akıllı ilaçlar ile olur.

Tedavinin amaçlarını belirlemek önemli bir ilk adımdır. Birincil amaç genellikle kanseri tedavi etmek veya yaşam süresini önemli ölçüde artırmaktır. Hastanın yaşam kalitesinin iyileştirilmesi de önemli bir hedeftir. Bu, kanserin son evrelerinde hastanın fiziksel, psikososyal ve ruhsal durumu ve palyatif bakım desteği ile sağlanabilir.

Meme kanseri, rahim ağzı kanseri, ağız kanseri ve kolorektal kanser gibi en yaygın kanser türlerinden bazıları, erken teşhis edildiğinde ve en iyi uygulamalara göre tedavi edildiğinde yüksek iyileşme oranlarına sahiptir.

Testis seminomu ve çocuklarda görülen farklı lösemi ve lenfoma türleri gibi bazı kanser türleri de vücudun diğer bölgelerinde kanserli hücreler mevcut olsa bile, uygun tedavi sağlandığında yüksek iyileşme oranlarına sahiptir.

Palyatif bakım

Kanserin neden olduğu semptomları tedavi etmek yerine hafifletmeye ve hasta ve ailelerinin yaşam kalitesini iyileştirmeye yönelik kanser tedavisi yöntemidir. Palyatif bakım, insanların daha rahat yaşamasına yardımcı olabilir. Özellikle tedavi şansının az olduğu ileri evre kanser hastalarının yüksek oranda olduğu yerlerde ihtiyaç duyulur.

Tamamlayıcı ve destekleyici tedaviler

Araştırmalar, bazı tamamlayıcı tedavilerin standart kanser tedavisi ile kullanıldığında güvenli ve etkili olduğunu göstermiştir. Tamamlayıcı tedaviler, insanların cerrahi, radyasyon tedavisi, kemoterapi ve diğer tedavilerin yan etkileriyle başa çıkmasına yardımcı olabilir.

Örneğin, kemoterapi sırasında mide bulantısını azaltmak için zencefil almak. Akupunktur, ozon terapi, fitoterapi, apiterapi, zihin ve ruhsal durumun düzenlenmesi, yürüyüş ve beden uygulamaları, damar yolundan uygulamalar, vitaminler veya gıda takviyeleri bunlar arasında sayılabilir.

Dünyadaki bilim insanları bu konuda çok sayıda uygulama öğrenmekte ve uygulamaktadır. Bu konuda ABD’de Ulusal Sağlık Enstitüleri (NIH)’e bağlı Ulusal Tamamlayıcı ve Bütünleştirici Sağlık Merkezi (NCCIH) şu anda insanlarda tamamlayıcı ve destekleyici tedaviler kapsamında yapılan klinik çalışmalara sponsorluk yapmakta veya destek vermektedir.

Beslenme

Kanser tedavisi öncesinde, sırasında ve sonrasında doğru beslenmeyi sürdürmek çok önemlidir. Bu tür tedaviler ve ilaçlar, birçok kişinin iştahını ve enerjisini kaybetmesine neden olabilir ve bu durumda bu kişilerde yetersiz beslenme riskini artırır.

Kanser tanısı konulduğunda ve tedavi gördüğünüzde yiyecek seçimleri, yeme alışkanlıkları değişebilir. Ana hedef, mevcut kiloyu sabit tutmaya çalışmaktır. Kilo değişikliklerini en aza indirmek, düzgün bir şekilde iyileşmek ve tedavinin getirebileceği tüm yeni zorluklarla başa çıkmak ve enerjiyi korumak için, yüksek kalorili ve yüksek proteinli yiyecekler tüketilmelidir.

ZGHolistic Clinic Kanser Tedavisi Yaklaşımı

Kliniğimizde kanser hastaları bütüncül bir yaklaşımla değerlendirilir. Öncelikle hasta ve/veya yakınları ile 1 ila 1,5 saat arasında süren detaylı bir ilk görüşme yapılır.  Bu görüşmede hastanın şikayetleri, hastalığın özgeçmişi, yapılmış olan veya devam eden kanser tedavileri, yapılmış tüm tetkikler, uyku, beslenme, egzersiz durumu, moral ve motivasyon gibi durumları sorgulanarak gerekli muayeneler derhal yapılır.

Değerlendirme sonrasında alanında uzman hekimlerimiz tarafından uyku düzenlenmesi, beslenmenin düzenlenmesi, egzersiz ve yürüyüş tavsiyeleri, moral ve modunu değiştirebilecek tavsiyelerde bulunulur. Bunun yanında ayda bir kontroller ile hastamızın durumu yeniden değerlendirilir. Kontrollerde eğer gerekli görülürse yeni uygulanacak yaklaşımlar ve kanser tedavi yöntemleri belirlenerek uygulamaya alınır.

Kliniğimizde akupunktur, ozon terapi, fitoterapi, apiterapi, damar içi uygulamalar gibi tamamlayıcı tedaviler ile ayrıca gerekli vitaminler ve gıda takviyeleri ile kanser hastalarına yardımcı olunur. Kanser tedavisi kapsamında  Sağlık Bakanlığından sertifikalı doktorlarımız ile hastalarımızın her zaman yanındayız.

Kanser tedavisi ve diğer hizmet alanlarımız hakkında ayrıntılı bilgi almak ve randevuoluşturmak için lütfen ZGHolistic Cilinic iletişim sayfası https://www.zgholisticclinic.com/iletisim üzerinden bizimle irtibata geçiniz.