Fitoterapi

Fitoterapi Tedavisi ve Bitkileri

Bitkisel ilaçlar, sağlık için kullanılan insanoğlunun bildiği en eski ilaçlardır. Modern tıptaki ilerlemelere rağmen, bitkisel ilaçlar sağlık sektörüne hala önemli katkılar sunar. Bitkilerden elde edilen çok sayıda farklı kimyasal madde ilaç olarak halihazırda kullanılmaktadır. Diğer bazı ilaçlar, bitkisel doğal ürünlerin basit sentetik modifikasyonlarıdır.

Bitkilerin kendisinin veya bitkilerden elde edilen ekstraktların, sağlığın korunması, hastalıkların tedavisi veya tedaviye destek için kullanıldığı tıbbi uygulamaya fitoterapi denir. Bazı ülkelerde çok popüler bir uygulama olmasına rağmen, terapötik (tedavi edici) etkinliği gösteren kanıtların olmaması nedeniyle fitoterapi uygulaması tıp dünyasında geleneksel tıbbi uygulama olarak kabul edilmez.

Ülkemizde ise fitoterapi hizmeti Sağlık Bakanlığı tarafından Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp (GETAT) Uygulamaları kapsamında tanımlanır. Dünya Sağlık Örgütü (WHO), dünya çapındaki insanların %80'inin temel sağlık hizmetlerinin bir kısmı için bitkisel fitoterapik ürünlere güvendiğini tahmin etmektedir.

Fitoterapik Ürün Nedir? Hangi Formlarda Bulunur?

Fitoterapide kullanılan ürünler, vücut üzerinde bir etki yaratmak için birlikte çalışan organik kimyasal karışımları (fitokompleks) içerir. Fitoterapik ürünlerin aktivitesi genellikle tek aktif moleküllerin aktivitelerinin toplamından daha güçlüdür. Bu ürünlerin içeriğindeki birçok kimyasal çok önemli bir sinerjistik (birbirinin etkisini destekleyen) etkiye sahiptir.

Örneğin, Panax ginseng, zihinsel ve fiziksel kapasitelere, zayıflığa, tükenmeye ve bağışıklık sistemine faydalı olduğu doğrulanmış ginseng köklerinde 200'den fazla bileşik tanımlanmıştır. Normalde ani veya güçlü bir farmakolojik etkiye sahip değildirler, ancak kronik hastalarda daha uzun süreli faydalar sağlayabilirler.

Fitoterapik ürün birçok farklı formda bulunabilir. Yapraklar, tomurcuklar, kökler, kabuklar, meyveler vb. gibi bitki parçalarının kaynatılması yolu ile tüketilebilir. Çoğu ürün, maserasyon ve diğer çeşitli farmakognostik yöntemlerle ekstrakte edilir. Aktif bileşenleri çıkarmak için farklı çözücü (alkol, su, glikol gibi) türleri kullanılır.

Bu özler de tentürler, merhemler veya losyonlar şeklinde mevcuttur. Diğer taraftan tabletler, kapsüller, tozlar, çay poşetleri, topikaller gibi farklı formlarda da bulunabilir. Bazı ülkelerde fitoterapötik ürünlerin ilaç olarak ruhsatlandırılması yeterli kabul edilirken, diğer ülkelerde fitoterapi bir geleneksel tıp şekli olarak görülür ve bu ürünler gıda takviyesi olarak kabul edilir.

Fitoterapi Nasıl Yapılır? Fitoterapi Doktoru veya Fitoterapi Uzmanı Kime Denir?

Yaraların ve rahatsızlıkların tedavisi için bazı bitkiler uzun zamandır kullanılmaktadır. Bu durum, bitkisel ürünlerin ilaç olarak kullanılmasının önünü açmıştır. Kronik hastalıklar, bitki yetiştiriciliği ve modernizasyonu, fitoterapinin kurulmasına yol açmıştır.

Fitoterapi uygulaması etkinliğini göstermek için en son bilimsel modellerin kullanılması ve çalışmaların yapılması, fitoterapi tedavisini umut verici bir tıbbi yöntem haline getirmiştir. Bilimsel kanıtların eldesi sonucu kinin, digitalis, ginseng, ginkgo, aspirin ve artemisinin (pelin otu) gibi birçok bitkisel ürün, reçete edilmeye değer hale gelmiştir.

Birçok doktor, fitoterapinin güncel (ana akım veya modern)  tıbba bir alternatif olmaktan ziyade modern, bilimsel yönelimli tıbbın bir parçası ve terapinin önemli bir tamamlayıcı unsuru olduğunu kabul etmiştir.Hasta, fitoterapi uzmanı tarafından bütüncül olarak değerlendirildikten sonra mevcut rahatsızlığına bağlı veya koruyucu olarak değişik formlardaki fitoterapik ürünlerden önermek suretiyle tedavisine yardımcı olunur.

Fitoterapist için bitkilerle ilgili terapist, belirli bir tedavi türünde uzman denilebilir. Tıbbi bir fitoterapist, fitoterapi doktoru, fitoterapi uzmanı tıp eğitimi yanı sıra fitoterapi eğitimi almış doktordur.  Birçok ülkede fitoterapi uygulamaları kapsamında özel uzmanlık alanları bulunur.

Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp (GETAT) Uygulamaları Yönetmeliği 2014 yılında Sağlık Bakanlığı tarafından yayımlanmıştır. Yönetmeliğe göre, Sağlık Bakanlığının yetkilendirdiği Üniversitelerde açılan fitoterapi kurslarını tamamlayıp gerekli sertifikaları alan hekimler tarafından ancak fitoterapi uygulamaları gerçekleştirilebilir. Belirtilen sertifikalara sahip olmayan hiçbir sağlık merkezi, klinik veya kurumdan sağlık hizmeti almamanızı öneririz.

Kimler Fitoterapi Almalı? Fitoterapi Hangi Hastalıklarda Kullanılır?

Soğuk algınlığı, solunum yolu hastalıkları, bitkinlik, sinirlilik, uyku sorunları, cilt hastalıkları, hafif ve orta şiddette depresyon, kalp ve damar hastalıkları, kronik romatizmal hastalıklar, beyindeki dolaşım sorunları, mide ve bağırsak rahatsızlıklarında vücudun bağışıklık sistemi düzenlendiğinde iyi sonuçlar elde edilir. Kuru gözler, artrit, menopoz semptomları, mesane iltihabı ve iyi huylu prostat hiperplazisi bunlardan sadece birkaçıdır.

Bağışıklık sistemini güçlendiren ve hastanın kendi kendini iyileştirme güçlerini destekleyen tamamlayıcı bir tedavi olarak bitkisel ilaçlar, kanser gibi ciddi hastalıklar için ek bir önlem olarak da faydalı olabilirler. Diğer taraftan herhangi bir rahatsızlığı olmayan ve kendi sağlığını korumak isteyen her sağlıklı birey de istediği zaman bu uygulamalardan faydalanabilir.

ZGHolistic Clinic Ankara merkezli yerleşkemizde Sağlık Bakanlığı onaylı sertifika sahibi alanında uzman, fitoterapi hekimleri ile kapsamlı hizmet sunuyoruz. Çalışma alanlarımız hakkında ayrıntılı bilgi almak ve uygun fiyatlarından faydalanmak için https://www.zgholisticclinic.com/iletisim sayfası üzerinden bizimle irtibata geçiniz.

Prof. Dr. Halil YAMAN